Klimatyzacja samochodowa jest zespołem delikatnych układów, wzajemnie od siebie zależnych. Jeśli cokolwiek przestanie działać w prawidłowy sposób w wybranym układzie, automatycznie ma to wpływ na pozostałe. Zanim odwiedzimy wybrany serwis klimatyzacji w celach kontrolnych, warto poznać budowę oraz schemat standardowej klimatyzacji samochodowej. Dzięki temu, w wielu przypadkach pojawiających się usterek będziemy potrafili poradzić sobie samodzielnie, bez konieczności przepłacania za ewentualne naprawy. 

Skraplacz klimatyzacji samochodowej

Pełni rolę chłodnicy oraz odpowiada za wymianę ciepła. Jego głównym zadaniem jest odprowadzić ciepło ze strefy chłodzenia, które przejmuje parownik z powietrza trafiającego do kabiny. Praca układu jest prosta:

  • przez wysokie ciśnienie sprężarki sprężona para wpływa do skraplacza
  • para wpływa do górnej części skraplacza, przepływa przez rurki, gdzie dochodzi do oddawania ciepła do atmosfery
  • w czasie przepływu para skrapla się w ciecz wypływającą w stronę parownika
  • skraplacze chłodzi strumień powietrza z wentylatora
  • znajdziemy je w przedniej części samochodu

Sprężarka klimatyzacji samochodowej

Jest to najważniejszy element działania klimatyzacji. Bez jej wytężonej pracy nad doprowadzaniem powietrza do takiego stanu, jakiego sobie życzymy, nie byłby możliwy komfort jazdy przy świeżym powietrzu wewnątrz samochodu. Na kompresory trzeba bardzo uważać i często oddawać je do przeglądu, bo mimo wytężonych możliwości eksploatacyjnych, są urządzeniami niezwykle delikatnymi. Wymiana sprężarki na nową wiąże się zawsze z dużymi wydatkami. Prowadzący serwis klimatyzacji szczególnie ostrzegają przed tym młodych i niedoświadczonych kierowców.

Zawór rozprężny klimatyzacji

Ma charakter termostatyczny. Reaguje na obciążenie cieplne poprzez napełnienie wnętrza parownika substancją chłodzącą. Klimatyzacja pracować może przy każdej pogodzie, dlatego konieczne jest zastosowanie określonego systemu regulującego pracę. Można dzięki temu pozbyć się szronienia fragmentów układu, zamarzania kropli, jeśli chłodziwo napłynie zbyt intensywnie.

Parownik klimatyzacji

Odbiera powietrze prosto z kabiny samochodu. Ma mniejszy rozmiar od skraplacza i im więcej odbierze powietrza z zewnątrz, tym większy komfort będziemy mieli w czasie jazdy. Jego miejsce znajduje się tuż pod deską rozdzielczą, a dzięki sąsiadującym klapom można regulować przepływ powietrza oraz temperaturę w środku samochodu.

Osuszacz klimatyzacji

Ma za zadanie pobierać jak najwięcej nadmiaru wilgoci z powietrza wewnątrz samochodu. Woda wewnątrz układu klimatyzacji może się okazać bardzo szkodliwa dla wszystkich układów – uczulają wszyscy eksperci prowadzący serwis klimatyzacji. Czynnik chłodniczy dociera do osuszacza i potem zostaje poddany procesowi filtrującemu. Granulaty są w stanie wchłonąć naprawdę duże ilości wody. Z czynnika usunięte być mogą także wszelkie osady i opiłki, w naturalny sposób pojawiające się w czasie eksploatacji klimatyzacji.