Konieczność nabycia nowego fabrycznie kompletu opon samochodowych to zawsze dla każdego kierowcy spory wydatek. Skorzystać można z rozwiązań w postaci opon klasy ekonomicznej, ogumienia używanego oraz opon bieżnikowanych. Oponom bieżnikowym trudno odmówić niskiej jakości wykonania, ale nie zmienia to faktu, że coraz więcej kierowców skłania się właśnie w ich kierunku, głównie w celach zaoszczędzenia. Okazuje się, że opony po wcześniejszych naprawach, pod kątem technicznym, nie są wcale tak beznadziejne, jak niektórym się wydaje. Jeśli mamy zaufanego wulkanizatora, zajmującego się bieżnikowaniem opon z pomocą najlepszego sprzętu oraz w oparciu o fachową wiedzę, na pewno na tym zyskamy. 

Definicja

Profesjonalne bieżnikowanie opon polega na usunięciu starego i zużytego bieżnika po to, aby zastąpić do nowym. Wcześniej korpus musi zostać odsłonięty. Korpus musi być cały, ponieważ w innym wypadku nie uda się właściwie zabezpieczyć opony. Karkas zyskuje fabrycznie nowy bieżnik, właściwości opony zostają przywrócone, znowu sprawdza się pod kątem użytkowym. Bieżnikowanie przeprowadzić można na dwa sposoby. Bieżnikowanie na zimno jest tańsze. Usuwa się zużytą gumę i nakłada fabryczny, nowy bieżnik. Opona trafia do autoklawy i tam wszystkie elementy łączą się ze sobą. Z kolei bieżnikowanie opon na gorąco odbywa się przy użyciu pras hydraulicznych. Rowki pojawiają się pod wpływem wysokiej temperatury.

Skąd się wzięło bieżnikowanie opon?

Proces bieżnikowania opon wziął się z troski o zaoszczędzenie kosztów eksploatacji poszczególnych elementów samochodu. Wiadomo, że zupełnie nowe opony samochodowe, zjeżdżające wprost z taśmy produkcyjnej, są droższe od bieżnikowanych. Różnica może sięgać nawet połowy ceny! W tej sytuacji większość kierowców szuka sposobu na zaoszczędzenie. Specjaliści z dziedziny motoryzacji uczulają jednak wszystkich kierowców, że na bieżnikowanie opon można się decydować tylko i wyłącznie w zaufanych wulkanizacjach. Na rynku usług jest wielu oszustów, którzy pod pozorem odnowy opon chcą nam wcisnąć rozwiązania niedopuszczalne do ponownego używania na drogach, zwiększających ryzyko wypadków.

Bieżnikowanie głównie do opon ciężarowych

Bieżnikowanie opon cieszy się sporym zainteresowaniem kierowców operujących samochodami dostawczymi do tego stopnia, że wiele punktów wulkanizacyjnych zdecydowało się na udzielanie tej usługi głównie do opon ciężarowych. Głównie ze względu na to, że właśnie w tych najbardziej czynnych i narażonych na skrajne warunki eksploatacji, bieżniki zużywają się najszybciej. Samochody osobowe pod kątem bieżnikowania zeszły na dalszy plan.