Od wielu lat klimatyzacja jest już niezbędnym standardem w wyposażeniu każdego nowego samochodu wprowadzanego na rynek. Nie dotyczy to aut wyłącznie z wyższej półki, ale także tych niskobudżetowych. Nie zawsze jednak tak było. Jeszcze niedawno mogliśmy wybrać między tańszą klimatyzacją manualną, a automatyczną czyli tzw. climatronic. Nowością jest climatronic dwustrefowy. Czym cechuje się automatyczna klimatyzacja dwustrefowa w samochodzie i w jaki sposób działa?

Czym jest klimatyzacja automatyczna inaczej nazywana climatronic?

Aby dowiedzieć się, co to jest klimatyzacja dwustrefowa w samochodzie należy poznać działanie klimatroniksu. Climatronik lub po polsku klimatronik, oznacza nic innego jak klimatyzację automatyczną. Jest on bardzo komfortowy w użytkowaniu. Użytkownik wybiera jedynie temperaturę, która ma panować wewnątrz pojazdu. Dzięki temu obsługa klimatyzacji automatycznej jest dziecinnie prosta. Komputer w samochodzie sam dobiera siłę oraz kierunek nawiewu mas powietrza, aby na stałe podtrzymać ustalony przez kierowcę parametr. Odbywa się to za pomocą czujników temperatury, umieszczonych w różnych miejscach w kabinie, a także dzięki czujnikom wilgotności i nasłonecznienia.

Klimatyzacja dwustrefowa w samochodzie

W sytuacji, gdy kabina traktowana jest jako jedna przestrzeń, nazywamy to układem jednostrefowym. Choć to tańsze i prostsze rozwiązanie niż klimatyzacja dwustrefowa, to niekoniecznie jest to wygodne dla wszystkich użytkowników. Każdy może mieć inne upodobania co temperatury. Z tego względu producenci samochodów poszli o krok dalej. Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa w samochodzie została z powodzeniem zastosowana przez producentów, do produkcji aut komfortowych, dostosowanych do potrzeb użytkowników. Climatronic dwustrefowy pozwala na dostosowanie temperatury w dwóch częściach kabin, tak aby każdy użytkownik był zadowolony.

Jak działa klimatyzacja dwustrefowa ?

Na czym polega klimatyzacja dwustrefowa? Mechanizm jej działania jest trochę bardziej skomplikowany, niż układ jednostrefowy. Klimatronic dwustrefowy polega na podzieleniu przestrzeni samochodu na dwie, niezależne strefy, w których automatyczna klimatyzacja podtrzymuje temperaturę na stałym poziomie, ustalonym przez użytkownika. Komputer w samochodzie sam dobiera siłę oraz kierunek nawiewu i odpowiednio reguluje temperaturę w kabinie według ustalonych parametrów. Na obecnym rynku, zależnie od modeli samochodów są dostępne różne warianty klimatyzacji dwustrefowej:

  • kierowca – pasażer
  • przód – tył auta – spotykane najczęściej w większych pojazdach

Podsumowując, najlepszym rozwiązaniem do auta jest klimatyzacja automatyczna dwustrefowa. Nie jest ona obecnie standardem w autach, jak climatronic, jednak za kilka lat możemy liczyć, że klimatyzacja dwustrefowa na stałe wniknie do niezbędnego wyposażenia produkowanych samochodów. Klimatronik dwustrefowy sprawia, że użytkownicy mogą ustalić inną temperaturę w różnych obszarach kabiny, dzięki czemu każdy będzie miał odpowiednio dopasowaną do swoich potrzeb temperaturę.