Sezonowa wymiana opon jest czymś, z czym musi się liczyć każdy z nas. Zimówki to opony skonstruowane do eksploatacji w warunkach klimatycznych, kiedy średnie temperatury spadają poniżej 5 stopni Celsjusza, a na drogach pojawia się śnieg lub lód albo błoto pośniegowe. Opony zimowe mają wówczas lepszą konstrukcję bieżnika. Duża ilość lameli oraz wąskich nacięć w poprzek opony pozwala wbić się w śnieg i lód, a mieszanka gumowa z dużą ilością krzemionki sprawia, że guma nie twardnieje w niskiej temperaturze.

Podstawowe informacje na temat opon zimowych

Opony zimowe mają oznaczenie 3PMSF, co przedstawione jest graficznie płatkiem śniegu. Taki znak świadczy o tym, że opona spełnia wymagania, jakie stawiane są oponom zimowym. Same opony zimowe można podzielić na różne rodzaje. Wynika to chociażby z tego, że stosowane są w różnych strefach klimatycznych. W naszej strefie popularne są tak zwane opony alpejskie. Zaprojektowane są z myślą o odśnieżanych drogach, które posypywane są solą bądź innymi środkami chemicznymi.

Rozmiar jaki mają opony na zimę powinien być taki sam, jak w przypadku opon letnich zamontowanych w samochodzie, jakim porusza się na co dzień dany kierowca. Kupując opony zimowe należy zwrócić uwagę na ich indeks prędkości. Powinien on być równy lub wyższy prędkości maksymalnej w modelu ustalonym przez producenta samochodu.

Nie mniej ważny jest też indeks nośności, który ściśle określa producent danego samochodu. Dla każdego rodzaju opony testuje się trzy właściwości: opory otoczenia, drogę hamowania na mokrym oraz głośność. Poszukując opon zimowych należy przypatrywać się ich testom porównawczym. Na podstawie konkretnych modeli od wiodących producentów można będzie wywnioskować jakie opony będą dla nas najbardziej odpowiednie. Sami też wiemy, jakie mamy oczekiwania wokół opon zimowych i tym należy się sugerować. Na pewno, nie warto kupować opon tanich, lecz takich co do których jakości nie ma zastrzeżeń.

O czym jeszcze trzeba wiedzieć?

Kupując oponę zimową należy przede wszystkim upewnić się, czy posiada ona oznaczenie 3PMSF. Wtedy kierowca ma pewność, że ma do czynienia z oponą testowaną w zimie. Następnie, można zastanowić się, czy nie zastosować obręczy o jak najmniejszej średnicy. Wysoki profil opony być może nie wpływa dobrze na design, ale jest korzystny ze względu na komfort jazdy i minimalizuje ryzyko uszkodzenia felg. Przede wszystkim zaś, należy szukać takich opon zimowych, które spełniają nasze oczekiwania.

Każde koło dojazdowe powinno działać sprawnie. A podczas jazdy w utrudnionych, zimowych warunkach kierowca musi czuć się pewnie. Zapoznanie się z testami opon jest kluczowe. Można wtedy wybierać opony, które w pełni spełnią nasze oczekiwania. Można też decydować się na zakup modeli, które doskonale prezentują się wizualnie. Natomiast, wtedy trzeba się upewnić, że ich parametry są faktycznie bardzo dobre. Szczególnie, gdy po raz pierwszy kupuje się opony zimowe należy je dobierać bardzo rozsądnie.