Czynnik chłodniczy w klimatyzacji samochodowej jest substancją termodynamiczną, uczestniczącą w procesie wymiany ciepła w urządzeniu chłodniczym lub w pompie ciepła. Jest to podstawa każdej sprawnie działającej klimatyzacji, dlatego warto znać podstawy jego działania. Ta wiedza może się rzeczywiście przydać. 

Działanie czynnika chłodniczego

Każdy czynnik klimatyzacji bazuje na tym, że wrząc pod niskim ciśnieniem i w niskiej temperaturze pobiera ciepło, a następnie oddaje je podczas skraplania pod wyższym ciśnieniem i w o wiele wyższej temperaturze. W układzie klimatyzacji samochodowej jest podstawą działania. Obieg chłodziwa to cztery główne procesy. Pierwszy opiera się na tym, że czynnik chłodniczy pod postacią gazową i pod niskim ciśnieniem dociera do sprężarki. W procesie sprężania zwiększa ciśnienie i ulega ogrzaniu. Drugim etapem jest moment, gdy w skraplaczu gaz oddaje ciepło do otoczenia i staje się przechłodzoną cieczą, jaka cechuje się nadal wysokim ciśnieniem. Trzeci etap to ten, kiedy sprężona ciecz dociera do zaworu rozprężonego, czyli dyszy, gdzie dochodzi do błyskawicznego rozprężenia.

Obniża się temperatura i otrzymuje się zimny gazowo – płynny czynnik. Jego stan skupienia zmienia się na gazowy w parowniku i odbiera ciepło z wnętrza samochodu. Na tym etapie czynnik pod postacią gazową ponownie płynie do sprężarki i cykl rozpoczyna się od nowa. Płynem używanym jest R134. Warto znać jego właściwości, by przekonać się, że faktycznie nadaje się do klimatyzacji samochodowej. Aczkolwiek, odchodzi się od używania tego czynnika, ze względu na obostrzenia Unii Europejskiej.

Rodzaje czynników chłodniczych 

Wyróżnia się dwa rodzaje czynników chłodniczych:

  • naturalne
  • syntetyczne

Do naturalnych chłodziw zaliczają się te, które powstały w przyrodzie, bez ingerencji człowieka. Są to czynniki: r600a i r290.

Syntetyczne czynniki chłodzące powstały natomiast w sposób sztuczny. Są to związki chemiczne, które mają różne parametry, stopnie palności i toksyczności. Można je dobierać pod względem właściwości termodynamicznych, aby pasowały do konkretnej instalacji. Zaliczają się do nich między innymi: r410a, r407c, r404a, r507, r134a, a także r1234yf.

Czym kierować się wybierając czynnik do klimatyzacji samochodowej?

Należy zdawać sobie sprawę z tego, że środki syntetyczne zaliczają się do środków szkodliwych. Warto zapoznać się z dokładnym opisem wszystkich czynników, by zdecydować, który najbardziej będzie pasować pod te zastosowania, jakie zamierzamy wykorzystywać. Należy dokładnie przyjrzeć się dostępnym opcjom, by nie było wątpliwości, że dobrze dobiera się wszystkie elementy wchodzące w skład klimatyzacji. Dodatkowo, warto decydować się na elementy co do których wiadomo, że są polecane przez serwisantów. Każdy, komu zależy, aby klimatyzacja w jego samochodzie działała jak należy musi zadbać o jak najlepsze dopasowanie układu klimatyzacji i jego elementów składowych. Warto więc poznać podstawowe wiadomości na temat czynników chłodniczych. To pomaga we wszystkim lepiej się zorientować i przynosi wiele korzyści.