Pewnie większość początkujących kierowców zastanawiała się jaki jest maksymalny wiek opony. Po jakim czasie warto zmienić opony w samochodzie na nowe i jakie zagrożenia mogą wynikać z jeżdżeniem na zbyt zużytych oponach? Dowiedz się jak odczytywać oznaczenie DOT i jak sprawdzić rok produkcji opony.
Oznaczenie DOT – co to znaczy i jak odczytywać?
DOT to angielski skrót od Department of Transportation (Departament Transportu). Umieszczony jest on zawsze na boku każdej opony. Oznaczenie DOT daje bardzo przydatne informacje o kołach. Przy zakupie nowych lub używanych opon zawsze powinniśmy sprawdzić oznakowanie DOT. Jakich informacji możemy się zatem dowiedzieć? Oznaczenie DOT oraz znajdujące się na nim cyfry i litery pozwalają odczytać gdzie i kiedy została wyprodukowana opona.
Data produkcji opony – sprawdź go na oznaczeniu DOT
Za symbolem DOT umieszczone są cyfry oznaczające kolejno: kod fabryki, w której wyprodukowano oponę oraz data (rok produkcji opony oraz tydzień). Data produkcji opony oznakowana jest za pomocą 3 lub 4 ostatnich cyfr. W ten sposób oznaczane są zarówno opony letnie, jak i zimowe. Numery 3-cyfrowe wskazują, że produkcja opon miała miejsce przed rokiem 2000, dwie pierwsze to tydzień, a ostatnia oznacza rok wytworzenia. W wypadku opon wyprodukowanych od 2000 roku, jest stosowane oznakowanie 4-cyfrowe. Wiek opony odczytuje się w tym wypadku tak: dwie pierwsze to tydzień, a dwie ostatnie to rok produkcji opony.
Przykłady:
- 2614 oznacza 26 tydzień 2014 roku.
- 148 oznacza 14 tydzień 1988 lub 1998 roku.
Aby zaznaczyć, rok produkcji opony jest datowany na lata 90 i odróżnić ją od tych z poprzedniej dekady, umieszczano na niej symbol trójkąta.
Miejsce produkcji opony – dowiedz się przez oznaczenie DOT
Zaraz za kodem DOT widnieje ciąg znaków określający fabrykę, z której pochodzi dany produkt. Oto przykładowe kody fabryk:
- B5 – fabryka Michelin w Olsztynie, dawny Stomil Olsztyn S.A,
- A5 – fabryka TC Dębica S.A. w Dębicy,
- J3 – fabryka Matador A.S., Puchov, Słowacja,
- HW – Barum Continental, Otrokovice, Republika Czeska,
- 8C – francuska fabryka Firestone- France S.A.,
Jaki jest maksymalny wiek opony i jakie są zagrożenia jazdy na zużytej oponie?
Czy jest coś takiego jak data ważności opony lub jej przydatność? W jakim wypadku można powiedzieć, że ogumienie jest już stare? Na terenie Polski obowiązuje norma PN – C94300 „Ogumienie – pakowanie, przechowywanie i transport”. Zgodnie z tą normą opony do 3 lat od daty produkcji mogą być swobodnie wprowadzane, magazynowane, dystrybuowane i sprzedawane. Granica bezpieczeństwa użytkowania opony jest uzależniona od wielu czynników, takich jak częstość jazdy, magazynowanie opon itp.
Maksymalny wiek opony zależy wiec od wielu czynników. Teoretycznie przy odpowiednim przechowywaniu i właściwej konserwacji większość ogumienia samochodowego zachowuje swoje właściwości przez około 10 lat. Zaleca się jednak po upływie 5 lat czasu użytkowania opon, dokonywać corocznego przeglądu ogumienia u mechanika. Stare opony tracą przyczepność i stwarzają realne zagrożenie na drodze.