Korzystając z samochodu każdego dnia, zawsze ryzykujemy kolizjami i przebiciem opon. W sytuacji nieprzyjemnego zdarzenia na drodze ratunkiem dla nas może okazać się koło dojazdowe. Dzięki jego zastosowaniu na czas dojedziemy do warsztatu wulkanizacyjnego. Czas wykorzystywania koła dojazdowego jest jednak ograniczony. Warto także zwrócić uwagę na różnice między dojazdów kami a kołami zapasowymi i zestawami naprawczymi.

Czym jest koło dojazdowe?

Kołem dojazdowym zastępujemy standardowe koło, które zostało z różnych przyczyn przebite. Od klasycznego koła różni się mniejszym rozmiarem. Ogromną zaletę dla kierowców stanowić może fakt, że zajmuje niewiele miejsca w bagażniku i mało waży. Jeśli korzystamy z dojazdówki, musimy pamiętać, że nie jest to koło przeznaczone do standardowego trybu jazdy. Dopuszczalna wartość prędkości maksymalnej dla dojazdówek plasuje się w granicy od 50 do 80 km/h. Istnieją już w tej chwili modele o granicy 120 km/h. Informacje najczęściej dołączone są do kół w formie dyskretnych naklejek.

Zalety i wady koła dojazdowego

Wady dojazdówek dostrzec można we wszelkich technicznych ograniczeniach. Koła dojazdowe są rozwiązaniem doraźnym, na określony czas. Założone na tylnej lub przedniej osi, na dużych prędkościach mogą się ślizgać, a także gwałtownie zarzucać tyłem pojazdu. Jest to po prostu rozwiązanie awaryjne, by po nieprzyjemnym zdarzeniu na drodze bezpiecznie dojechać do punktu obsługi wulkanizacyjnej. Z wymianą opony na właściwą oczywiście nie należy zwlekać!

Alternatywa dla zestawu naprawczego i klasycznego koła zapasowego

Mała wielkość i lekka waga, jaką charakteryzują się opony dojazdowe to czynniki niezwykle kuszące dla kierowców, dzięki nim można zaoszczędzić, bo koło zapasowe w praktyce zawsze nieco więcej kosztuje. Dojazdówka ma znacznie większe ograniczenia prędkości od standardowego koła zapasowego i to jest dla kierowców główny problem. Koła zapasowe, nieużywane, po wielu latach mają liczne deformacje, schodzi z nich powietrze, mają też bieżniki w złym stanie – wtedy konieczne jest zakupienie nowego koła. Dojazdówki w stosunku do zestawów naprawczych wypadają jak najbardziej pozytywnie. Przydadzą się niezależnie od skali zniszczeń. Klasyczny zestaw naprawczy nie jest w stanie poradzić sobie z bardziej skomplikowanymi uszkodzeniami koła, rozwiążemy z jego pomocą jedynie drobne awarie. Stosowanie kół dojazdowych do jazdy standardowej na nawierzchniach o słabym stanie może skończyć się wypadkiem.

Jaka jest maksymalna prędkość jazdy na kole dojazdowym?

Maksymalna prędkość, jaką osiągać mogą klasyczne dojazdówki, wynosi około 80 km/h. W tej chwili nieśmiało wchodzą w użycie koła osiągające prędkość nawet 120 km/h, ale jest jeszcze za wcześnie na to, by oceniać zalety ich działania. Podstawowe ograniczenie prędkości na kole dojazdowym to granica między 50 a 80 km/h. Dopuszczalna prędkość zawsze zostaje umieszczona na feldze  w postaci dyskretnej naklejki.

Korzystając z koła dojazdowego, trzeba nastawić się na pogorszenie pracy układu ABS, wydłużony czas hamowania, a także sytuacje, że przy zakrętach pokonywanych na trasie tyłem samochodu będzie „rzucać” we wszystkie strony. Należy jechać ze zmniejszoną prędkością, zwłaszcza na ostrych zakrętach.

Jak dobrać rozmiar koła dojazdowego?

Najłatwiejsza metoda na to, by dobrać rozmiar koła zapasowego, to odwiedzenie wulkanizacyjnego. Samodzielnie można dobrać koła na dwa sposoby. Pierwszym będzie odwołanie się do kalkulatora rozmiaru opon i felg, ta metoda jest bardzo popularna wśród kierowców korzystających z nowoczesnych technologii, na czele z urządzeniami mobilnymi. Pomiarów dojazdówki dokonać możemy także samodzielnie. Samodzielne wybieranie koła dojazdowego stawia nas przed koniecznością wyboru typu opony wraz z felgą. Różne rozmiary opon są opisane w tabelach ciśnień. Tam widnieje wymiar samej opony dojazdowej, a wymiary felgi dopasowujemy do modelu naszego samochodu.