Regulacja luzów zaworowych jest zagadnieniem dotyczącym głównie silników takich marek jak Toyota, Honda, Mazda, Volvo czy Ford. Regulacja luzów jest potrzebna w silnikach, które nie są wyposażone w hydrauliczne popychacze zaworowe. Sam luz zaworowy musi być o odpowiedniej wartości i jest niezwykle ważny w każdym silniku spalinowym, pracującym w cyklu 4 suwowym. Prawidłowy luz zaworowy odpowiada za prawidłowe zamykanie się zaworów, co jest niezbędne do poprawnej pracy całej jednostki napędowej.
Do czego służy luz zaworowy?
Luz zaworowy odpowiada za prawidłową pracę układu napędowego. Odpowiedni luz odpowiada bezpośrednio za dokładne domykanie zaworów, co przekłada się na ich odpowiednie chłodzenie. Zawory w silniku są elementami bardzo mocno obciążonymi cieplnie, przez co ich poprawne chłodzenie jest niezwykle ważne. Dokładne przyleganie zaworu do głowicy powoduje transfer ciepła. Głowica silnikowa jest wyposażona w kanały chłodzące, które znajdują się tuż obok gniazda zaworowego. Takie rozwiązanie powoduje, że zawory z odpowiednimi luzami zaworowymi będą bardzo długowieczne.
Objawy wadliwego luzu zaworowego
Podstawowym objawem wadliwego luzu zaworowego jest nierówna praca silnika, jak również brak mocy i niemożność do uruchomienia ciepłego silnika. Zbyt duży lub zbyt mały luz zaworowy będzie skutkował bardzo szybkim zużyciem zaworów. Zmiany w wielkości luzu zaworowego są powodowane eksploatacją silnika. Zużycie mechaniczne gniazd i zaworów powoduje, że zawory mogą niedokładnie przywierać do głowicy.
Czy LPG wpływa na luzy zaworowe?
Każdy pojazd wyposażony w instalację LPG powinien przechodzić okresową kontrolę stanu silnika, między innymi stany luzów zaworowych. Spalanie mieszanki gazowej w silnikach benzynowych zawsze prowadzi do zwiększonej temperatury pracy, co sprawia że zawory jak i głowica są poddawane wyższym temperaturom, co prowadzi do szybszego zużycia gniazd zaworowych. Oznacza to, że każdy silnik wyposażony w instalację LPG powinien być znacznie częściej niż normalnie oddawany do serwisu samochodowego na regulację luzów.
Czy warto dokonywać regulacji luzów zaworowych?
Naszym zdaniem nie tylko warto, a wręcz trzeba. Zaniedbanie ustawiania luzów zaworowych może prowadzić do poważnych usterek silnika, zwłaszcza tych jednostek które są zasilane LPG. W tych silnikach obciążenie cieplne zaworów jest dużo większe niż w wypadku normalnego pojazdu, między innymi dlatego stosuje się w nich dodatkowe układy smarowania zaworów. Z reguły kasowanie luzów zaworowych powinno być wykonywane co 40-60 tysięcy kilometrów, jednak jest to uzależnione od rodzaju silnika i zaleceń producenckich. W sytuacji, gdy nasz silnik jest wyposażony w instalację LPG, kasowanie luzów powinno odbywać się co maksymalne 30 tysięcy kilometrów, ze względu na większe temperatury panujące w silniku i szybsze zużywanie się zaworów i gniazd zaworowych. Regulacja luzów zaworowych jest czynnością obsługową, którą trzeba wykonywać regularnie, przez co obsługa aut z takim rodzajem zaworów jest nieco droższa od pojazdów z hydraulicznymi popychaczami. Dużą zaletą jednak jest ewentualny koszt naprawy, ponieważ naprawa klasycznych zaworów jest dużo tańsza od wymiany głowicy z popychaczami hydraulicznymi. Układów hydraulicznych nie powinno się regenerować, przez co tego rodzaju popychacze są świetne, dopóki się nie zepsują.