Pojazdy hybrydowe to samochody wykorzystujące dwa źródła zasilania w celu przemieszczania się. Co do zasady, aby pojazd był uznany za pojazd hybrydowy musi być zasilany przez paliwo oraz prąd elektryczny. Hybrydy dzielą się na 3 podstawowe typy takie jak HEV, PHEV oraz MHEV. W tym wpisie przybliżymy poszczególne hybrydy.

Hybrydowy pojazd elektryczny

Hybrydowy pojazd elektryczny to tak zwana pełna hybryda, określana skrótem HEV. Jest to najpopularniejszy obecnie rodzaj hybrydy, który porusza się za pomocą silnika spalinowego i elektrycznego. Całością zarządza główny komputer, który nadzoruje prędkość, obciążenie i poziom naładowania akumulatora, dzięki czemu może wybierać, jaki sposób napędzania pojazdu będzie optymalny. Pojazdy tego typu można podzielić również na trzy podkategorie:

  • Hybryda szeregowa – w tym układzie pojazd jest napędzany za pomocą silnika elektrycznego, podczas gdy mały silnik spalinowy pełni funkcję generatora. w tego rodzaju układzie zazwyczaj są dwa silniki elektryczne i jeden spalinowy. Jeden z silników elektrycznych napędza koła, podczas gdy drugi pełni funkcję prądnicy. Rozwiązanie tego typu pozwala na jazdę mimo wyczerpania akumulatorów.
  • Hybryda równoległa – w tym układzie pojazd napędzany jest za pomocą silnika spalinowego, podczas gdy silnik elektryczny pełni funkcję pomocniczą. Pojazdy tego typu wyposażone są zazwyczaj w dodatkowe sprzęgło. W teorii, silnik elektryczny może napędzać koła sam, jednak jest to bez sensu ze względu na połączenie silnika elektrycznego z silnikiem spalinowym. Oznacza to, że gdyby elektryk napędzał koła, to poruszałby także wyłączonym silnikiem, a to generowałoby drgania. W tym układzie silniki są ze sobą połączone na stałe. Gdy auto posiada dwa sprzęgła, silniki nie są połączone, dzięki czemu istnieje możliwość przemieszczania się na silniku elektrycznym.
  • Hybryda szeregowo-równoległa – jest to rozwiązanie stosowane głównie przez Toyotę i Lexusa. Polega na zastosowaniu przekładni planetarnej łączącej silnik spalinowy z elektrycznym oraz z generatorem. Przekładnia planetarna pełni funkcję bezstopniowej skrzyni biegów, i jest nazwana przez Toyotę skrótem e-CVT. Jest to rozwiązanie bardzo nowoczesne, pozwalające silnikom pracować w trybie szeregowym, równoległym, mieszanym, lub czysto elektrycznym.

Hybryda typu PHEV

PHEV to skrót od plug-in hybrid electric vehicle, czyli ładowalny hybrydowy pojazd elektryczny. Pojazd tego typu to hybryda posiadająca napęd elektryczny który jest podstawowym źródłem napędu. Silniki elektryczne są mocniejsze od tych, stosowanych w HEV. Pojemność akumulatorów również jest dużo większa od tradycyjnych hybryd. Jedynym minusem hybrydy tego typu jest konieczność podłączania auta do ładowania. W sytuacji gdy skończy się energia elektryczna w akumulatorach, auto odpali silnik spalinowy który będzie pełnił funkcję generatora prądu. W zamian, otrzymujemy auto które może przejechać do 50 kilometrów na jednym ładowaniu, a także zawsze możemy kontynuować podróż za pomocą silnika spalinowego.

Hybryda mild

Hybryda typu mild to rozwiązanie które stawia na jazdę na silniku spalinowym, który korzysta z pomocy małego silnika elektrycznego o wielu zastosowaniach. Hybryda tego typu nie może przemieszczać się za pomocą samego silnika elektrycznego, ponieważ jej moc jest zbyt mała. Silnik elektryczny pełni rolę rozrusznika, alternatora oraz wspomaga system start&stop. Silnik elektryczny korzysta z napięcia 48V. Pojazd wyposażony jest w dwa akumulatory, jeden służy jako magazyn energii dla silnika elektrycznego a drugi jako magazyn energii dla silnika spalinowego. Silnik tego typu wspomaga przyspieszenie pojazdu przy jednoczesnym obniżeniu spalania. Hybrydy tego typu sprawdzają się na trasie, oraz są bardzo uniwersalne.