Wszelkie dźwięki, które są inne niż “naturalne” dla naszego silnika to zawsze powód do niepokoju. Stukanie w jednostce napędowej to zawsze sygnał, że dzieje się coś złego. Najczęstsze nietypowe dźwięki porównywane są do stukania, klepania lub dzwonienia. W praktyce, każdy z tych dźwięków ma inne źródło, dlatego nie można wszystkich dźwięków wrzucić do jednego wora. W tym wpisie postaramy się przybliżyć najczęstsze problemy dotyczące silników spalinowych, a także określić co robić, gdy nasze auto zaczyna dziwnie pracować.

Popychacze zaworów

Charakterystyczne stukanie dochodzące spod pokrywy zaworów. Pokrywa zaworów to zazwyczaj pierwsza rzecz jaką widać patrząc na silnik. Jest to charakterystyczny problem dla aut z dużą ilością pokonanych kilometrów. Gdy popychacze zaczynają dogorywać, zaczynają stukać. Początkowo stukanie słychać tylko po uruchomieniu silnika, jednak ignorowane może doprowadzić do sytuacji, w której słychać je cały czas. Stukanie z biegiem czasu będzie stawać się coraz głośniejsze. Co zrobić w takiej sytuacji? Jeżeli jesteśmy pewni, że to popychacze generują niepożądane dźwięki, to należy je naprawić lub wymienić. Nie jest to jednak takie proste, ponieważ większość nowoczesnych aut korzysta z hydraulicznych popychaczy, które niestety trzeba wymienić na nowe. Starsze modele silników korzystają z tzw. szklanek, które można wymienić, co wydatnie obniża koszt naprawy i regulacji popychaczy.

Wyrobienie sworznia tłoka

Jest to bardzo rzadkie zjawisko, które polega na tym, że sworzeń łączący tłok z korbowodem wyrabia się, przez co pojawia się luz pomiędzy tłokiem a sworzniem, lub między sworzniem a korbowodem. Objawia się to miarowym metalicznym stukaniem podczas pracy silnika, uzależnionym od prędkości obrotowej. Im wyższe obroty, tym częstsze stukanie. Naprawa takiego uszkodzenia jest kosztowna ze względu na pracochłonność. Wymiana sworznia wymaga od mechanika zdjęcia misy olejowej oraz głowicy silnika, co wiąże się z długą i uciążliwą pracą.

Uszkodzenie panewki

Metaliczne stuki w silniku, niezależne od temperatury pracy silnika. Bardzo podobne do uszkodzenia sworznia. Stukot ten, tak jak w wypadku sworznia, zwiększa się podczas zwiększania prędkości obrotowej. Należy pamiętać, że panewki są elementem eksploatacyjnym, który podlega wymianie, dlatego warto je wymienić co 120-150 tysięcy kilometrów. Nie warto czekać do momentu, kiedy zaczną one stukać. Podczas wymiany oleju i filtra oleju warto czasem przejrzeć zawartość filtra. Jeżeli w części filtrującej znajdziemy małe opiłki metalu, a zlany olej wygląda jakby był wypełniony w pewnej części brokatem, to znak, że panewki się kończą.

Co jeszcze może hałasować?

Jeżeli słyszymy stuki, lub dzwonienie w dolnym zakresie obrotów, może to świadczyć o nieprawidłowym kącie wyprzedzenia zapłonu, co powoduje spalanie detonacyjne. Dźwięk jest określany jako dzwonienie. Spalanie detonacyjne jest bardzo niezdrowe dla silnika, i warto się udać na diagnozę, co powoduje taki stan rzeczy. Stacja diagnostyczna powinna szybko dojść do źródła problemu, zrobić wycenę, oraz naprawić uszkodzenie.