Każdy z kierowców, stając w obliczu nieoczekiwanego wypadku na drodze w postaci przebicia opony w samochodzie, automatycznie zdany jest na własny refleks i umiejętność dostosowania się do sytuacji. Koło dojazdowe czy zapasowe każdy kierowca powinien posiadać w samochodowym bagażniku. Zdecydować się można także na rozwiązanie w postaci zestawów naprawczych. Każda z metod radzenia sobie na drodze ma swoje silniejsze i słabsze strony. Przyjrzyjmy się im z bliska. 

Zalety i wady kół dojazdowych

Koła dojazdowe są znacznie mniejsze od standardowych kół zapasowych, dzięki czemu nie zajmują w samochodowych bagażnikach zbyt wiele miejsca. Na opony dojazdowe warto decydować się także ze względu na przystępną cenę. Są lekkie, dzięki czemu w czasie wymiany nie odczuwamy zbyt dużego obciążenia. Za wadę kół dojazdowych można uznać ograniczenia prędkości, ale nie jest tak do końca, ponieważ stosowanie się do ograniczeń prędkości w przedziałach 50-80 km/h służy przecież bezpieczeństwu kierowców. Przy korzystaniu z koła dojazdowego trzeba brać pod uwagę zwalnianie w trakcie jazdy na zakrętach oraz sprawdzanie ciśnienia w oponach po przejechaniu kilku kilometrów. Jazda na kole dojazdowym jest znacznie mniej komfortowa, niż na kole zapasowym przez osiąganie zupełnie innego trybu obrotów na drogach.

Zalety i wady zestawów naprawczych

Zestawy naprawcze w pierwszej kolejności polecane są kierowcom kierującym autami zasilanymi gazem LPG, gdzie zbiorniki gazu są montowane we wnękach po kołach zapasowych. W takiej sytuacji trudno o lepsze rozwiązanie. Z zestawów naprawczych skorzystać mogą także kierowcy taksówek i wszyscy jeżdżący na dalekich trasach pod presją czasu. W skład zestawu naprawczego wchodzi kompresor wraz z pianką uszczelniającą.

Nie wszystkie Panie idealnie radzą sobie z wymianą koła po nieoczekiwanej usterce. Zestawy naprawcze pozwalają zadziałać doraźnie, by na czas dojechać do punktu wulkanizacyjnego i tam już na miejscu, wymienić oponę samochodową na nową.

W zestawach naprawczych nie doliczymy się wielu wad, ale są one kluczowe. Załatają one tylko niewielkie dziury w oponach. Boki opon, rozerwane na bieżnikach to już problem znacznie bardziej skomplikowany i zestawy naprawcze nie są w stanie go rozwiązać. Tutaj trzeba skorzystać już z fachowej pomocy wulkanizatora, który wymieni zniszczoną oponę na sprawną.

Zalety i wady klasycznego koła zapasowego

Klasyczne koło zapasowe każdy kierowca powinien mieć w bagażniku. Często ratuje ono sytuację na drodze, gdy jedna z opon zostaje rozerwana pod wpływem ciśnienia lub stycznością z materią prowadzącą do zatarć lub przebicia. Wadą kół zapasowych może być to, że nieużywane przez długi czas i zalegające w bagażnikach, tracą swoją wytrzymałość materiałową, elastyczność. Pojawiają się także niekorzystne odkształcenia. Koło zapasowe ma większe wymiary od klasycznej dojazdówki, co może okazać się problemem, jeśli w samochodzie mamy ograniczone możliwości przechowywania.