To od właściwego doboru opony w dużej mierze zależy nasze bezpieczeństwo w czasie jazdy. Trzeba dopasować opony do aktualnej pory roku i pogody, a także rodzaju samochodu. Sprawne opony pracować muszą przy zachowaniu określonego ciśnienia oraz głębokości bieżnika. Skorzystać możemy z wielu rodzajów opon, choć podstawowo dzieli się je na trzy typy – ogumienie letnie, zimowe i całoroczne.
Opony letnie
Wszyscy kierowcy powinni wykorzystywać opony letnie w okresie od Wielkanocy do pierwszych dni jesieni. Ich zakładanie nie jest obowiązkiem, jednak w czasie, gdy temperatura przekracza 10 stopni Celsjusza, nie ma lepszego typu opon dla komfortowej i wygodnej jazdy. Dzięki twardej gumie z solidnych komponentów nie musimy martwić się o przyczepność samochodu na drodze. Prawdopodobieństwo poślizgu jest bardzo małe, ponieważ rowki w oponach letnich szybko odprowadzają wodę.
Opony zimowe
W drugiej połowie roku, począwszy od jesieni – opony zimowe w większości państw uznaje się za obowiązek. Od opon letnich różnią się większym stopniem elastyczności, a także miękkością. Opony te przyczyniają się do poprawy jakości trakcji oraz krótszego czasu na hamowanie. W czasie ich używania nie tylko zimą będziemy przyczyniać się do szybszego ich zużycia. Zużycie paliwa również jest większe, a do tego droga hamowania będzie się dłużyć.
Opony całoroczne
Syntezą najlepszych cech opon letnich oraz zimowych są opony całoroczne. Jeśli oznaczone są znakiem M+S, to świadczy o identycznych walorach, posiadanych przez opony zimowe. Bez obaw można je wykorzystywać we wszystkich porach roku i każdych warunkach atmosferycznych. Mają jednak pewne wady, do których należą:
- szybkie zużywanie bieżników
- zwiększona moc oporu toczenia
- wzrost zużycia paliwa
Wady tych opon nie przeszkadzają kierowcom w decydowaniu się właśnie na to rozwiązanie. Większość kierowców decyduje się na opony całoroczne przez wygodę i brak konieczności wymiany na określony czas. Im szersza opona, tym dokładniejszy jest jej kontakt z nawierzchnią drogi, po której porusza się samochód. Nie bez znaczenia jest także rozłożenie sił pracy samochodu w czasie jazdy po drogach suchych. Charakterystyczne rowki na oponach, najczęściej w kształcie litery V, pozwalają szybko odprowadzić gromadzącą się w deszczowe dni wodę. Szerokie opony są idealne do jazdy zimą, gdy drogi są zaśnieżone, pojawia się gołoledź i trzeba jeździć nieco uważniej, niż w miesiące letnie.