1.9 TDI to silnik stworzony przez inżynierów grupy Volkswagen. Pierwotnie był umieszczony w samochodach marki Audi. Silnik ten nie jest jakimś tam silnikiem – jest to jednostka, która zapewniła grupie VW dominację na rynku samochodów zasilanych silnikiem diesla. Jednostka ta jest wysoce bezawaryjna, odporna na złe użytkowanie i ogólnie jest bardzo solidna. Poznajmy historię, zalety oraz wady tego niesamowicie popularnego silnika spalinowego.

Historia TDI

Początki tej jednostki napędowej sięgają 1991 roku, kiedy to trafiła ona do pojazdów marki AUDI. Pierwsza generacja tego silnika miała kilka wad, takich jak generowanie wibracji oraz hałasu, ponadto, zimą silnik ten się bardzo wolno nagrzewał. Podstawową zaletą tej jednostki było bardzo niskie spalanie, nieosiągalne dla innych diesli. Jedynie zimą, niedogrzanie silnika TDI skutkowało podwyższonym spalaniem oleju napędowego. Początkowo silnik ten wyposażony był we wtrysk pośredni Boscha, jednak z czasem został on zastąpiony bezpośrednim wtryskiem paliwa. Problemem, jaki inżynierowie musieli rozwiązać był nadmierny hałas, przez co zdecydowano się na wtrysk dwustopniowy. Silniki wyposażone w pompę rotacyjną pozwalały na wtrysk wstępny paliwa. Są one najtrwalszymi jednostkami diesla, jakie stworzono. Pod koniec lat 90. XX wieku inżynierowie VW opracowali nowoczesne rozwiązanie, zwane pompowtryskiwaczami. W zamyśle, rozwiązanie to miało wyeliminować drgania i hałas, jednak nawet to rozwiązanie nie rozwiązało problemu charakterystycznego klekotania.

Zalety i wady TDI 1.9

Tutaj przedstawimy zalety i wady jednostki 1.9 TDI w pigułce. Oto zalety:

  • bardzo duża ilość dostępnych zamienników części,
  • bardzo dobra elastyczność jednostki, moment obrotowy dostępny w całym zakresie obrotów,
  • niskie zużycie paliwa,
  • wiele modeli jednostki napędowej o różnych mocach wychodzących,
  • bardzo solidna i odporna mechanicznie jednostka,
  • większość silników jest bezawaryjna,
  • silnik bardzo dobrze znany w polskich warsztatach.

>Wadami natomiast są:

  • nowsze wersje z pompowtryskami są głośniejsze od starszych wersji,
  • ogólnie hałaśliwa praca silnika,
  • pompowtryski są wrażliwe na jakość oleju silnikowego oraz oleju napędowego,
  • utrzymanie silnika z dużym przebiegiem jest kosztowne; regeneracja turbo lub pompowtrysków to często koszt całego auta,
  • ilość wersji silnika powoduje problemy w dopasowywaniu części do danego silnika,
  • seria BXE wysoce awaryjna – panewki obracają się powodując wybicie dziury w bloku i zniszczenie silnika.

Czy warto kupić tanie auto z TDI?

Samochody z tym silnikiem są solidnym wyborem, jeżeli wiemy na co zwrócić uwagę. Problemem jest jednak bezawaryjność tego silnika – wiele osób uważa że silnik jest bezobsługowy, a to błąd. Silnik ten będąc wyjątkowo odporny i solidny potrzebuje regularnych wymian oleju silnikowego i filtrów by zachować swoją niezawodność. Jest to aspekt, który wiele osób ignoruje, co prowadzi to zatartych turbosprężarek i uszkodzonych pompowtrysków. Dlatego, niezależnie od tego czy kupujemy 20 letnie auto na dojazdy do pracy, czy jeszcze starsze, warto udać się pojazdem na pełną diagnostykę silnika do stacji diagnostycznej. Dlaczego? Ponieważ wymiana turbosprężarki i kompletu wtrysków będzie kosztować dużo więcej od wartości całego samochodu.